Yayasan
Sarawak Anjur Kursus Keibubapaan
Buat julung kalinya, Tadika Yayasanku Sayang, tadika milik Yayasan Sarawak menganjurkan
pendidikan keibubapaan kepada para ibu bapa yang menghantar anak mereka ke
Tadikaku Sayang. Kursus sehari itu diadakan pada 30 April 2011 di Auditorium
Yayasan Sarawak.
Kursus sehari itu sempat mendedahkan beberapa
topic penting kepada ibu bapa yang prihatin terhadap pendidikan anak-anak.
Topic-topik itu ialah:
i.
Kepentingan Penglibatan ibu
bapa di TASKA/TADIKA – disampaikan oleh Jais Sahok dari Jabatan Pelajaran
Sarawak / SMK Batu Kawa
ii.
Perkembangan awal
kanak-kanak peringkat umur 0-6 tahun – disampaikan oleh Nora Morshidi dari
Bodco Management Services Sdn Bhd
iii.
Makanan dan pemakanan –
disampaikan oleh Nur Iman Nazirah dari Jabatan Kesihatan Kuching
iv.
Penyakit berjangkit –
disampaikan oleh Billy Sujang dan Beadellina Anthonia dari Jabatan Kesihatan
Kuching
v.
Kecemasan dan keselamatan –
disampaikan oleh John Bujing dan Devis Nganum dari Jabatan Bomba Malaysia
Dalam ucapan kata alu-aluannya, pengetua
Taska/Tadika yayasanku Sayang, Encik Mohd. Shahrul B Kamaruddin menegaskan
usaha sulung itu merupakan permulaan yang akan memicu gerakan pendidikan
keibubapaan yang banyak pada masa yang akan dating.
“Yayasanku Sayang merancang untuk mengadakan
kursus dan seminar atau forum yang bersifat keibubapaan secara berkala,” kata
beliau apabila menyatakan cita-cita Yayasanku Sayang.
Cikgu Jais Sahok pula mencadangkan Yayasan
Sarawak menganjurkan pertemuan perkongsian ilmu dalam pelbagai bentuk dan corak
untuk kelak diterbitkan sebagai buku opanduan dan bimbingan pendidikan awal
kanak-kanak.
“Aktiviti seperti ini lebih autentik dan asi
untuk dijadikan bahan bimbingan berbanding bahan teoritikal yang begitu banyak
di pasaran,” kata Jais.
Dalam ceramahnya, Jais Sahok menyatakan
beberapa perkara penting yang perlu dimainkan oleh ibu bapa dalam proses
mendidik anak-anak di peringkat awal. Antara perkara yang dinyatakan ialah:
i.
Komunikasi lisan – ibu bapa
perlu menyuburkan kehebatan anak-anak melalui komunikasi yang berkesan.
Anak-anak perlu diberitahu tentang semua perkara kerana system kognitif mereka
akan merakam semua perkara yang mereka lihat, dengar, buat, rasa dan hidu.
ii.
Peneguhan – setiap perbuatan
yang betul dan baik perlu diberi peneguhan seperti pujian, kata-kata perangsang
atau hadiah kebendaan; ikut kemampuan dan persetujuan ibu bapa sendiri.
iii.
“berkawan” dan model –
ibubapa ialah model anak-anak yang sulung dan utama. Kalau ibu bapa mahu
anak-anak mempunyai budaya tertentu, umpamanya beradab mulia, maka merekalah
modelnya.
iv.
Terlibat – untuk membentuk,
memberikan dan meneguhkan budaya kehidupan yang asi, ibu bapa mesti terlibat;
kalau mahu anak-anak makan bersuapkan jadi, ibu bapa hendaklah mencontohkannya.
Nora Morshidi pula memberi penekanan kepada
aspek perkembangan system kognitif anak-anak secara menyeluruh. Nora
memperkenalkan konsep belajar secara NLP melalui penyuburan saluran VAKOG.
V adalah untuk visual, iaitu kanak-kanak
belajar melalui penglihatan. Apabila mereka melihat sesuatu, otak mereka akan
merakam dan mengingat data yang dilihat oleh mereka.
A pula adalah untuk auditori, iaitu
kanak-kanak belajar melalui pendengaran. Setiap sesuatu yang didengar oleh
mereka, maklumat itu akan disimpan dalammemori jangka pendek dan memori jangka
panjang.
K pula ialah kinestetik iaitu kanak-kanak
belajar melalui pergerakan dan perbuatan. Pepatah Inggeris ada menyebut – learn by doing; justeru, kanak-kanak
hendaklah digalakkan melakukan perbuatan-perbuatan yang ibu bapa mereka mahu
dia mahir.
O adalah untuk pembelajaran melalui
olfaktori, hiduan sementara G adalah untuk pembelajaran gustatory, melalui
merasa seperti merasa manis masamnya sesuatu makanan.
Seterusnya pihak Bomba dan Keselamatan
menceramahkan serta menunjuk cara aspek keselamatan yang relebvan dengan
perkembangan sosial kanak-kanak serta isu masyarakat yang semasa sifatnya.
“Kursus seperti ini akan diadakan secara
bersiri dan mengharapkan hasil yang membanggakan.” Kata Encik Mohd Shahrul
Kamaruddin sambil mengharapkan sambutan yang lebih baik daripada ibu bapa
yangmenghantar anak-anak mereka ke TADIKA Yayasanku Sayang.
No comments:
Post a Comment