Wednesday, March 2, 2016

Proses Kreatif Penghasilan Pokok Besar di Hadapan Rumahku

Text Box:  
Kulit Buku Karya Jais Sahok

Proses Kreatif Penghasilan Pokok Besar Di Hadapan Rumahku

Jais Sahok



Permulaannya
Di hadapan rumah saya ada sebatang pokok. Pokok yang saya alih sendiri dari kawasan rumah – rumah yang berdepan dengan bangunan DBP Cawangan Sarawak tetapi berseberangan jalan. Pokok itu, namanya saya tidak begitu pasti tetapi merupakan anak pokok, hasil ‘tahi burung’ – pokok yang sejenis dengan pokok-pokok yang besar-besar di tepi-tepi jalan di Kampung Tunku, khususnya pokok-pokok di tepi padang bola sepak.

Saya tahu bahawa pokok itu akan membesar di kawasan rumah saya maka saya alih ke tepi jalan. Antara sebab saya mengalihnya:
i.                    Mengelak tumbesarannya di dalam kawasan rumah saya
ii.                  Memberi peluang tumbesarannya di tepi longkang antara rumah saya dan lorong B4 atau Jalan Tan Sri Abang Marzuki.
iii.                Menjadi perlindungan kanak-kanak yang bermain basikal dan skateboard di lorong itu
iv.                Menjadi tiang ikat tali badminton anak-anak saya
v.                  Menghijaukan kawasan rumah saya sendiri

Bagaimanapun apabila pokok itu membesar, jiran saya yang tidak begitu dekat, tidak begituText Box:  
Kulit Buku Karya Jais Sahok
 gemar lalu memohon kebenaran saya untuk menebang pokok itu. Saya benarkan dengan syarat beliau memotong lebih kurang 10 kaki dari mula bumi supaya pokok itu tidak mati.

Dia pun bersetuju memanggil pihak DBKU untuk menjahanamkan pokok saya itu. Maka berlakulah penebangannya ketika saya tiada di rumah.

Text Box:  
Sebahagian Aktiviti Pencinta Alam Sekitar
Apabila kami pulang, anak sulung saya yang menjadi watak utama dalam novel ini, melompat dari kereta untuk membuka pagar rumah – sekali gus dia hysteria.

Dia sangat kecewa kerana tempat mereka berlindung dari panas sudah tumbang, ranap, musnah dan jahanam.

Saya yang menanam pokok itu berasa itulah perkataan yang sesuai untuk keadaannya. Semua dahannya berlonggok di hadapan rumah saya – dalam keadaan baik. Dua hari kemudian pihak DBKU melicinkannya. Maka tinggallah tunggulnya setinggi 3 kaki – tamatlah riwayat pokok itu.

Penulisan
Saya menganggap penulisan novel ini bermula daripada dua peristiwa:
i.                    Pokok dimusnahkan
ii.                  Peraduan penulisan cerpen

Saya sangat sayang akan pokok itu. Saya tidak sayang kepadanya kerana pokok tetapi saya sayang kepadanya kerana kepentingannya dalam alam sekitar kita. Saya cinta kepada hutan kerana saya berasal dari kampung, kampung pedalaman yang sejuk nyaman tidak kira siang atau malam. Ketiadaan pokok menyebabkan saya perindu yang syahdu. Kematian pokok di hadapan rumah saya itu menyebabkan saya pilu.

Lebih daripada itu, saya ada ilmu sains. Saya tahu tentang makna ekologi, biologi dan biodiversiti. Sumbangan klorofil yang berbilion bilangannya dalam daun-daun hijau pokok itu yang menjana oksigen – jiran saya memang tidak tahu. Saya tahu. Harganya sama nilai dengan pemberian Allah. Sebab pokok itu memang anugerah Allah – sama seperti kehidupan yang dimungkinkanNya di buminya yang diwujudkan sementara ini.

Saya masih mahu juga pokok itu berada di hadapan rumah saya. Tentu sekali saya ganti pokok itu.

Peristiwa pokok tertebang itu kebetulan mencetuskan idea apabila MOSTI (Ministry of Sains, Technology and Industri, Malaysia) menganjurkan peraduan penulisan cerpen kanak-kanak bertemakan alam sekitar. Maka saya pun tulislah cerpen yang berjudul Bujang Batu dan Pokok Di Hadapan Rumahku.

Rezeki Allah memang ada dimurahkan untuk milik saya ketika itu, iaitu pada tahun 2000, saya mendapat tempat pertama. Lalu penerbangan saya dibiayai untuk ke Kuala Lumpur semata-mata untuk menerima cek hadiah bernilai RM3 000.00.

Cerpen Bujang Batu Dan Pokok Di Hadapan Rumahku itu kekal sebagai sebuah cerpen kanak-kanak begitu sahaja buat seketika. Kemudian saya kirimkan ke DBP Cawangan Sarawak dan kemudian ke DBP Kuala Lumpur, cerpen itu tetap terbenam begitu sahaja. Menang tetap menang tapi tidak seorang pun membacanya.

Proses Novel
Oleh sebab saya sangat teruja oleh kemenangan peringkat kebangsaan, maka saya karang sebuah novel berdasarkan cerpen Bujang Batu Dan Pokok Di Hadapan Rumahku. Perkara ini sudah biasa saya lakukan kerana novel Buhul-Buhul Kasih di Benang Basah, Detik, Ngoncong, Perempuan Tua Di Bangunan Satok, Mega-Mega Kelabu, Di Hujung Cuti, Hisham dan karya-karya yang lain banyak yang terhasil daripada cerpen.

Ini proses biasa. Shahnon Ahmad pun memproses beberapa buah novel beliau melalui proses pemanjangan cerpen. Jong Chian Lai pun begitu. Novel Wi juga merupakan pemanjangan cerpen Wi dan William karya Azizi Haji Abdullah.

Apabila siap sekitar tahun 2001, saya terus menghantar novel ini ke DBP Cawangan Sarawak. Namun tidak ada reaksi selepas setahun. Surat saya pun tidak dibalas.

Pada tahun 2002, saya kirimkan ke DBP Kuala Lumpur. Selepas setahun saya menerima maklum balas mengatakan bahawa novel saya ini tidak sesuai untuk kanak-kanak. Pembaca yang dipilih oleh pihak DBP Kuala Lumpur untuk menilai buku saya ini berpendapat bahawa:
i.                    Tidak sesuai untuk kanak-klanak
ii.                  Pemikirannya terlalu tinggi

Bagaimanapun saya pendamkan sahaja hasrat untuk melihatnya terbit. Saya hendak menerbitkannya sendiri, saya tidak ada rangkaian pemasaran yang baik, maka saya tidak begitu yakin. Kalau saya jual sendiri, di mana saya hendak berjual.

Namun, rezeki tetap ada. Saya mempunyai peluang untuk ke kuala lumpur kerana ada aktiviti di DBP Kuala Lumpur. Pekluang ini saya guinakan untuk mengadukan hal kegagalan ini kepada teman lama, mantan Pengarah DBP Cawangan Sarawak, Tuan Haji Khalid Ahmad.

Dalam perbualan itu beliau tidak pun memberiikan saya cadangan melainkan saya yang mengemukakan cadangan itu sendiri.

Kata saya, pelik benarlah pegawai DBP di Kuala Lumpur ni. Kalau tidak sesuai untuk kanak-kanak, kerana pemikirannya terlalu tinggi, watak itu sesuai untuk watak remaja, terbitkan sahaja sebagai novel remaja.

“Yalah, kata Haji Khalid. Awak hantarlah sekali lagi. Berikan cadangan itu.”

Maka saya pun menghantar manuskrip ini sekali lagi bersama-sama cakera padat supaya pihak DBP tidak perlu menaipnya lagi.

Akhirnya begitulah, mengalami beberapa perubahan, khususnya peremajaan watak kanak-kanak di dalamnya maka terbitlah buku ini pada tahun 2008. Saya menerima naskhah contohnya sekitar bulan Julai atau Ogos.

Inilah buku saya yang ke-42.

Mengapa Novel ini?
            Novel ini ialah novel fiksyen sains berdasarkan ilmu biologi-ekologi. Saya berpendapat bahawa ilmu sains yang diterapkan ke dalam fiksyen untuk mewajarkannya sebagai fiksyen sains semestinya asi. Yang imaginatif holistik, takut saya, menjadi bohong. Saya tidak percaya kepada fiksyen yang berbohong. Saya berfikiran dan berpendirian bahawa sistem kognitif manusia harus bertapak di bumi nyata. Maka buku ini mengandung ilmu sains yang asi.

Para pembaca harus diberikan ilmu yang benar dan asi. Penulis tidak boleh berbohong. Seperti karya sejarah juga, faktanya mesti betul. Oleh sebab itulah juga dalam mana-mana karya saya yang lain, dalam proses memberi perisian keilmuan di dalamnya, saya membuat pengumpulan data, maklumat dan ilmu pengetahuan untuk saya adun ke dalamnya secara manipulasi.

Teknik inilah yang saya lakukan untuk menghasilkan novel ini. Ilmu sains, khususnya ekologi dan alam sekitar kita yang tergarap dalam novel ini sememangnya sudah saya kuasai sejak saya masih bersekolah. Saya pelajar sains sehingga tingkatan enam. Apabila belajar di maktab perguruan baharulah saya bertukar bidang kepada seni perusahaan, dan kemudian di universiti bertukar bidang ke bidang bahasa dan sastera.

Di peringkat sarjana saya mendekati ilmu pembangunan sumber manusia (UPM) dan pengurusan maklumat (UiTM) tetapi kemudian beranjak pula ke bidang pengurusan ilmu pengetahuan di fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, UNIMAS.

Pada pandangan saya, ilmu yang pelbagai ini akan membantu saya memperkaya khazanah ilmu sedia ada yang sudah bertakhta dalam sistem kognitif saya. Ini menjadikan novel kecil saya ini besar.

Apakah elemen-elemen keilmuannya?
Jika ditelusur dengan rinci, terdapat beberapa banyak elemen dalam karya sastera ini. Elemen-elemen itu elok saya bahagikan kepada dua, iaitu:
i.                    Aspek intrinsik sebuah novel
ii.                  Aspek ekstrinsik sebuah novel
Saya yakin, sesiapa pun yang menulis novel akan menghasilkan novel melalui pementingan aspek intrinsik karya genre novel seperti tema, persoalan, plot, watak dan perwatakan, mesej dan amanat, nilai moral dan keagamaan, nilai kemanusiaan dan sebagainya. Manipulasi bahasa sudah tentu menjadi alat pemancing daya baca para pembaca.

Aspek ekstrinsiknya pula ialah ilmu sains yang cuba saya bawakan melalui interaksi ayah dan anaknya yang masih belajar di sekolah menengah (asalnya di sekolah rendah tetapi oleh teguran penilai yang enggan mengiktiraf kehebatan keilmuan kanak-kanak, dan kerana saya mahu novel saya terbit, maka saya patuh). Antaranya termasuklah:
i.                    Cara pokok memproses makanan yang berguna untuk respirasi pokok dan pernafasan manusia
ii.                  Cara pokok melindungi alam persekitarannya
iii.                Cara pokok memperoleh garam galian dan air dari dalam tanah
iv.                Cara akarnya mencangkap tanah untuk menjamin kehidupannya yang perlu tegak dan melawan tenaga angin dan sebagainya

Konfliknya?
Konflik yang saya wujudkan dalam novel ini sebagai usaha untuk mewajarkannya sebagai karya sastera termasuklah:
i.                    Antara watak Arif Hafsham dan Pak Rahmat Dadu
ii.                  Konflik antara watak ayah kepada Arif Hafsham dengan Pak Rahmat Dadu (yang tidak menepati janji penebangan pokoknya)
iii.                Konflik ayah dan anak – menyelesaikan masalah anak yang hendak menimbulkan masalah kepada orang tua, yang kebetulan jiran mereka
iv.                Konflik dalam diri watak utama, Arif Hafsham apabila dalam usia yang begitu muda kehilangan sesuatu yang sangat disayangi sedangkan dalam masa yang sama dia sedang merangkak dewasa.
v.                  Konflik alam sekitar
vi.                Antara manusia jahil alam sekitar dengan orang yang berilmu sains serta bapa yang mendewasakan anaknya dalam alam pembangunan dan modenisme semasa

Penutup
            Apabila ditelusur sepintas lalu, novel ini kecil sahaja – kisah kanak-kanak tanpa kesan semerta yang gagah signifikan. Bagaimanapun oleh sebab saya memancing upaya fikiran dan kerancakan gugahan sistem kognitif manusia.

Sebagai seorang pengamal kritikan sastera, pada pandangan saya sendiri, novel ini sesuai dipukur piawai berdasarkan ilmu inteligens sosial  yang diperkenalkan oleh Daniel Goleman atau ESQ yang diperkenalkan oleh Ari Ginanjar Agustian. Ditelusur melalui teori sains dan ekologi pun saya yakin buku kecil ini dapat berdiri tegak.


Selamat membaca.

No comments:

Post a Comment