Wednesday, March 2, 2016

Bengkel Penulisan Puisi





Jais Kendalikan Bengkel Penulisan Puisi dan Dialog Komsas SMK Datuk Permaisuri, Miri



Minggu Bahasa memuatkan aktiviti Bengkel Penulisan Puisi dan Dialog Komsas SMK Datuk Permaisuri, Miri sebagai sebahagian perisiannya. Cikgu Jais Sahok dijemput khas dari Kuching untuk membimbing pelajar menulis puisi secara berproses.
Menurut Ketua Bidang Bahasa SMK Datuk Permaisuri, Cikgu Jerrah Pandin, sesi bimbingan dan ceramah itu ialah usaha bimbingan langsung daripada pengarang yang karyanya turut dimuatkan dalam teks KOMSAS. “Lagipun Cikgu Jais memang banyak memberikan bimbingan penulisan di seluruh negeri,” kata Cikgu Jerran Pandin.
Cikgu Jais Sahok sempat mengajar pelajar Tingkatan 4 merenung dan melakukan beberapa perkara dalam proses penulisan puisi, antaranya yang signifikan termasuklah:
i.                    Menelusur definisi puisi
ii.                  Mengenal pasti elemen-elemen penulisan puisi
iii.                Mengenal pasti sepatah kata
iv.                Meluaskan (semua aspek semantic) sepatah kata
v.                  Memperluas kata kepada frasa bermakna berdasarkan puisi yang hendak dihasilkan
vi.                Menyusun (mengelompokkan) kata dan frasa dalam bentuk rangkap
vii.              Menulis puisi berdasarkan sepatah kata – menyusun kata-kata terbaik dalam susunan terbaik
viii.            Menerapkan estetika puisi – estetika sastera, estetika bahasa dan estetika ilmu
ix.                Membaca puisi; secara senyap dan kemudian secara deklamasi
Sebagai hasil kejayaannya, beberapa orang pelajar kerjaya menghasilkan puisi dan berpeluang mendeklamasikannya dalam tempoh dua jam. Nur Izzati Binti Zainal dan  Muhd Shahmi B Hajis masing-masing berjaya  menghasilkan dan mendeklamasikan sebuah puisi.
“Kalau kita punya masa yang lebih panjang, dan kita tekuni puisi kita itu melalui penerapan estetika sastera, estetika bahasa dan estetika ilmu, sudah tentu karya itu menjadi lebih contributing, lebih berisi, lebih mantap,” kata Cikgu Jais Sahok sebagai kesimpulannya dalam sesi bimbingan singkat itu.
Para pelajar turut dibimbing tentang cara menghantar karya puisi kepada editor majalah Tunas Cipta di DBP Kuala Lumpur melalui e-mel sekiranya mereka terus merakamkan ilmu mereka dalam bentuk puisi.
“Kalau awak e-mel kepada saya, akan saya hantar kepada mereka tetapi kalau awak hantar sendiri, lebih baik. Begini caranya,” kata Cikgu Jais. “Yang penting nama, nombor Mykad, nomboe telefon dan alamat surety-menyurat serta alamat e-mel diberikan kepada aditor,” tambah Cikgu Jais Sahok lagi.
Selepas sesi bimbingan penulisan puisi, paara pelajar Tingkatan 2 pula dibawa berdialog dan mendengar penerangan tentang drama Hemodialisis yang terkandung dalam buku teks KOMSAS T2, Gema Sepi Gadis Genius terbitan DBP.
“Inilah pertama kali, selepas dua (ini tahun ketiga) tahun buku itu menjadi buku teks, saya dipanggil untuk memperkatakannya,” kata Cikgu Jais Sahok. “Jauh pula tu, sampai di Miri,” sambung beliau lagi.
Menurut Jais, semua karya dalam teks KOMSAS mempunyai nilai murni dan memperjuangkan pendidikan sebagai satu kemestian dalam hidup remaja (yang berada dalam usia persekolahan) tanpa mempertimbangkan apa-apa penghalamng yang berpotensi membantutkan pendidikan.
“Semua masalah pendidikan akan berakhir dengan watak mencapai matlamnatnya dalam pendidikan,” kata Cikgu Jais lagi.
Menurut Cikgu Jais, Hemodialisis memaparkaan nilai murni kekeluargaan. Namun perkara utama iaitu pemikiran dalam drama itu gagal ditanggap oleh pengulas, atau penulis-penulis buku ulasan. 

“Mereka tidak melihat paksi utama drama itu, iaitu NLP dan The Power of the Mind dalam bidang perubatan. Pembaca tidak Nampak penyauhan dalam barisd-baris akhir drama itu, melalui ucapan Dr Afif: Abah...,  (MELAUNGKAN KEBANGGAANNYA) kerana abah ialah bapa kami, akan kuhidupkan abah seribu tahun lagi.” Cikgu Jais terus menyatakan penjelasannya.

“Keyakinan itulah yang digunakan oleh para dokor untuk mempengaruhi minda para pesakit mereka, satu kaedah manipulasi kekuatan minda dua pihak yang berkomunuikasi,” tambah Cikgu Jais.









No comments:

Post a Comment