Keterampilan
Guru Bahasa Melayu Alaf Ke-21
Jais
Sahok (SISC+ Bahasa Melayu SM PPD Kuching)
Pengenalan
Secara umum, di luar lingkar pendidikan Bahasa
Melayu (Bahasa Melayu), topik tentang ciri-ciri pendidikan alaf-21, rupa bentuk
bilik darjah alaf-21, pengajaran dan pembelajaran alaf-21 dan sebagainya sudah
rancak dibincangkan. Namun aspek yang sama yang secara mikro menjurus kepada
pendidikan Bahasa Melayu belum kelihatan meresapi budaya pendidikan mata
pelajaran ini.
Perbincangan tentang ciri-ciri guru alaf-21,
keperluan guru alaf-21 dan tindakan-tindakan untuk menerampilkan guru semasa
dan bakal guru Bahasa Melayu agar mampu
memenuhi sifat dan ciri-ciri guru yang dinyatakan itu masih berakhir dengan
tanda soal. Pendidikan Bahasa Melayu tampak terasing dan tidakmustahil dianggap
mudah dan enteng.
Guru-guru Bahasa Melayu di bilik darjah masih
taksub akan kaedah pengajaran berpusatkan guru, guru memberi murid menerima,
guru mengajar dan mesti melakukan pengajaran tanpa memberi pertimbangan akan
kemungkinan muridnya tidak belajar walaupun dia mengajar. Senario ini sudah
merajai suasana pembelajaran Bahasa Melayu merentasi tahap.
Ada pula gagasan yang lebih mutakhir, yang
mengetengahkan konsep bahawa guru tidak semestinya mengajar asal sahaja dia
memastikan dan memudahcarai pelajarnya belajar. Kaedah ini lebih sesuai dengan
sifat dan ciri kanak-kanak generasi terkini. Penggunaan gajet TMK yang
maksimum, pewujudan bilik darjah yang berinformasi pelbagai, pemberian autonomi
pembelajaran kepada pelajar memaparkan pelnbagai pembaharuaa dalam proses
pelajar belajar Bahasa Melayu.
Perkara-perkara ini menjadi satu fenomena yang
autentik dan asi di dalam bilik darjah. Terdapat banyak guru yang melakukan
pengajaran secara bertungkus-lumus sehabis kudrat tetapi kemenjadian pelajarnya
masih bergayut tanpa pembaharuan, tanpa perekayasaan, gagal terampil sepenuhnya
untuk memenuhi aspirasi insan generasi alaf-21.
Pelajar masih bersifat individualistik, pandai dan
terampil dalam kerja bertulis tetapi kurang terampil dalam komunikasi
interpersonal, tidak gemar akan kerja projek melalui perbincangan yang bersifat
kolaboratif dan koperatif sedangkan dalam kehidupan seharian dalam masyarakat,
perkara bekerja bersama-sama itulah yang menjadi tuntutan.
Akhirnya, dalam kalangan guru sendiri kian wujud
jurang yang besar, antara guru yang mengajar secara berpusatkan pelajar dengan
mereka yang mengamalkan kaedah pengajaran berpusatkan pelajar yang lebih
menggalakkan pembelajaran berpusatkan pelajar, berkumpulan dan berlangsung
secara kolaboratif.
Sebagai renungan awal, selain keterampilan digital,
berikut dikongsi beberapa ciri guru Bahasa Melayu yang perlu ditelusur,
difahamkan dan kemudian cuba diupayakan
untuk dimiliki oleh GBM sendiri agar kekal relevan dan terampil di dalam dan di
luar bilik darjah.
Guru
Bahasa Melayu
Alaf-21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x.
Pengamal pembelajaran melalui projek
|
|
xi.
Pengamal pembelajaran berasaskan masalah
|
i.
Penyerap,
penerima dan penyesuai
Guru
Bahasa Melayu (GBM) perlu mempunyai kompetensi linguistik yang tinggi. Untuk
tujuan itu, GBM hendaklah memastikan dirinya menjadi penyerap, dan penerima
ilmu Bahasa Melayu dari semasa ke semasa dalam keadaan yang lebih rinci dan
dalam, dan kemudian menyesuaikannya di dalam bilik darjah untuk dikuasai oleh
pelajarnya.
Ilmu
bahasa yang mendalam dan rinci akan membantu keterampilam nimningan yang akan
dimudahcarakan kepada pelajarnya. Sebaliknya, jika ilmu bahasa guru ala kadar
sahaja, dia tidak akan mampu membimbing dan melonjakkan inteligens linguistik
anak didiknya.
ii.
Komunikator
Aspek
komunikasi diberi keutamaan dalam gaya pembelajaran alaf-21. Kemahiran
komunikasi intarpersonal menjadi bukti keterampilan ilmu yang dikuasai.
Seseorang pelajar yang sudah melalui sesi pembelajaran hendaklah mampu
menggunakan ilmu itu dalam komunikasinya. Begitu jugalah guru.
Dalam hal ini, GBM tidak sahaja menggunakan
Bahasa Melayu baku yang menjadi contoh dan model kepada pelajarnya, tetapi dia
turut merangsang komunikasi interpersonal antara dirinya dengan pelajar dan
dalam kalangan sesama pelajar juga. Dia hendaklah memicu dan kemudian memacu
komunikasi berkesan agar pelajarnya mampu menjadi komunikator interpersonal
dalam kehidupan sehariannya. Ciri ini penting kerana dalam kehidupan seharian,
sama ada dalam kerjaya atau kehidupan seharian, komunikasi perlu merentasi
semua aspek kehidupan dalam semua budaya dan melibatkan semua orang.
iii.
Pembelajar dan
pakar bidang
GBM
hendaklah menjadikan dirinya pelajar Bahasa Melayu yang istikamah agar ilmu
Bahasa Melayunya sentiasa berkembang dan kemas kini serta merentasi semua aspek
linguistik Bahasa Melayu. Penguasaan Bahasa Melayu seseorang GBM hendaklah
melangkui amalan Bahasa Melayu di dalam bilik darjah dan GBM hendaklah berpuaya
membantu keterampilan penguasaan Bahasa Melayu pelajarnya di luar bilik darjah,
umpamanya membantu penulisan ke media massa, perbahasan antara sekolah, pidato,
deklamasi sajak, menyanyi, dan sebagainya.
Kepakaran
bidang sangat penting bagi GBM kerana penguasan ilmu ini bukan sahaja membantu
kedudukannya dari segi keterampilan professional tetapi dalam konteks sosial
juga. Guru yang berilmu menjadi guru yang lebih dihormati dan menjadi rujukan.
Sebagai
pakar dalam bidangnya, GBM akan sentiasa menjadi rujukan rakan GBM yang lain
dan guru-guru pengguna Bahasa Melayu dalam pengajaran mata pelajaran yang lain.
Dalam masa yang sama, GBM hendaklah
membentuk komuniti pembelajaran profesional (PLC) yang sudah menjadi amalan pendidikan seantero dunia pada
alaf-21 ini. Dalam PLC, GBM hendaklah
meletakkan dirinya sebagai rakan pembimbing, bukan rakan dibimbing semata-mata.
Dalam perspektif ini, GBM menjadi pakar rujuk.
iv.
Pencipta dan
pemilik visi
Sebagai
guru umumnya dan GBM khususnya, penciptaan dan pemilikan visi pendidikan Bahasa
Melayu yang ampuh serta berpandangan jauh khususnya tentang kepercayaan
terhadap upaya Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan kebangsaan sangat
diperlukan. Visi pendidikannya tidak harus mengira tahap (UPSR, PT3, SPM, STPM,
Ijazah) sebaliknya hendaklah menjadi fenomena pendidikan dan pembelajaran
sepanjang hayat. GBM tidak boleh mengehadkan pendidikan Bahasa Melayunya terhad
kepada lulus peperiksaan sahaja.
Hal
ini penting dimiliki guru kerana keperkasaan Bahasa Melayu terletak di perdu
sikap dan pemupukan para GBM sendiri. GBM tidak cukup mereka bentuk rancangan
pendidikannya untuk mencipta kemenjadian pelajarnya di tahap atau Gred A
sahaja. Pelajar yang terampil dan komunikator yang tangkas hendaklah
direalisasikan juga, di samping pelajar sepanjang hayat.
v.
Ketua yang
memimpin pembelajaran para pelajar
Mahir
dalam kurikulum merupakan prasyarat untuk GBM memimpin pelajarnya dalam mata
pelajaran yang diajarkan. Komited dan berupaya mempengaruhi GBM yang lain serta
pelajarnya untuk menjadi terampil dalam mata pelajaran yang diajarkannya sangat
dialu-alukan. Dia perlu berjaya merangsang keterampilan dan kemenonjolan anak
didiknya di luar bilik darjah. Dia juga bangga menjadi mangkin kepada
penggunaan Bahasa Melayu yang bermutu tinggi dalam kalangan anak didiknya
khususnya dalam situasi formal.
Untuk
meralisasikan impian ini, GBM hendaklah mengamalkan pengajaran yang dibezakan (differentiated teaching) kerana semua
pelajarnya adalah berbeza-beza dalam kalangan mereka iaitu berbeza dari segi
upaya kognitif, upaya pendengaran, pemahaman, penggunaan, kreativiti, latar
belakang linguistik, pengamalan visual dan pengalaman kinestetik. GBM hendaklah
memenuhi keperluan pembelajaran muridnya yang berbeza-beza itu, justeru perlu
membezakan kaedah, bahan bantuan, bahan TMK, tugasan, dan hasil kerja bertulis
pelajar.
vi.
Model
Banyak
orang belajar secara memodeli tokoh yang dikaguminya. Pakar motivasi pun lazim
menganjurkan kita mencari seseorang untuk dijadikan model jika kita mahu
berjaya. Hal dan hakikat ini menyangkut kaedah belajar semula jadi yang dialami
oleh semua orang iaitu meniru orang yang menjadi modelnya. Dia menjadikan
seseorang sebagai model kerana dia kagum akan modelnya itu.
Untuk
memenuhi keperluan ini, seseorang GBM perlu mempunyai ciri-ciri model. Dia
hendaklah mengagumkan pelajarnya akan kehebatannya dalam Bahasa Melayu. Hal ini
penting kerana kebanyakan pelajar merupakan peniru yang hebat. Guru model
mereka sangat berpengaruh dalam bahasa yang dikuasai dan digunakannya. Oleh hal
yang demikian, maka GBM perlulah menjadikan dirinya model penggunaan Bahasa
Melayu yang mantap dan tuntas.
vii.
Kolaboratif
GBM
hendaklah menjadi pencetus dan pengamal pembelajaran kolaboratif. Untuk tujuan
itu, dia hendaklah mencipta bilik darjah yang berpusatkan pelajar, iaitu
memungkinkan bilik darjah mempunyai kemudahan rujukan pantas, dan memudahcarai
perbincangan untuk pelajar bertolong bantu (koperatif dan kolaboratif) dan
bekerja sama-sama untuk menyiapkan projek. Hasil tugasan pelajar yang cemerlang
hendaklah ditayangkan dalam tempoh tertentu di dalam kelas untuk dibaca dan
turut dikuasai oleh pelajar yang lain sama ada pelajar dari kelas yang sama
atau pelajar dari kelas yang lain.
Hal
ini penting kerana pelajar sememangnya mempunyai upaya, kecenderungan dan
kepantasan linguistik yang berbeza-beza. Layanan GBM hendaklah berbeza-beza
juga terhadap mereka. Bagaimanapun peluang bekerjasama hendaklah diberikan
kerana hakikat kepantasan pembelajaran mereka yang sememangnya berbeza-beza
itu.
viii.
Pelaksana
pembelajaran dibezakan (differentiated
learning)
Berkaitan
dengan pembelajaran kolaboratif dan koperatif itu, GBM hendaklah
membeza-bezakan bahan untuk mengajarkan ilmu bahasa, kaedah, aktiviti, alat
fikir dalam perbincangan kumpulan kaedah komunikasi hasil perbincangan dalam
kumpulan, soalan tugasan dan hasil tugasan. Pembelajaran dibezakan ini juga
merentasi kelas yang berlainan walaupun tahapnya sama. Hal ini penting kerana
satu-satu aspek bahasa, contohnya kata nama, dipelajari di mana-mana peringkat
dan tahap pun tetap kata nama, tetapi pelajar yang berbeza memerlukan
pengajaran gurunya dibezakan agar memenuhi ciri dan kriteria pembelajaran
setiap pelajarnya.
Konsep
pembelajaran dibezakan ini perlu pula merentasi kemahiran penyoalan para guru.
Ini bermakna soalan yang ditujukan kepada pelajar yang berbeza hendaklah soalan
yang tidak sama, sesuai dengan tahap keupayaan pelajar itu sendiri. Di samping
itu, pembezaan dalam hal yang berkaitan dengan kemahiran penyoalan ini
hendaklah berbeza-beza juga antara pentaksiran untuk pembelajaran, pentaksiran
semasa pembelajaran dan pentaksiran tentang pembelajaran.
ix.
Pelaku dan
penindak risiko
Seseorang
yang berjaya dalam kerjayanya, lazimnya pernah melakukan sesuatu yang melanggar
kebiasaan. Dalam hal ini, GBM hendaklah kreatif mencipta bahan bantuan
pengajaran (lebih baik cipta bahan bantuan pembelajaran pelajar), melakukan
kaedah pendidikan bahasa yang berlainan daripada yang biasa, mengamalkan
kebalikan (the reverse) dalam
tindakan tertentu walaupun tampak berisiko.
Pendidikan
Bahasa Melayu menyediakan medan yang sangat luas untuk GBM melakukan tindakan
yang pelbagai selagi dia dapat merangsang deria pembelajaran pelajarnya.
Kreativiti berbahasa merupakan ciri inteligens linguistik yang tinggi.
Linguistik inteligens yang tinggi akan memungkinkan pemikiran linguistik yang
kreatif sekali gus memungkinkan pelajar mempunyai kritiviti yang tinggi.
x.
Pengamal
pembelajaran melalui projek (Pembelajaran Barasaskan Projek: PBP)
Salah
satu kaedah pembelajaran untuk penguasaan maksimum satu-satu bidang ilmu ialah
pembelajaran melalui pelaksanaan projek. Pembelajaran sains dan teknologi sudah
lama dilakukan melalui pelaksanaan projek tertentu. Begitu juga dengan mata
pelajaran matmatik, namun pembelajaran Bahasa Melayu masih belum mementing
kaedah PBP.
Kebaikan
PBP ialah peluang kepimpinan, kolaboratif, kebertanggujgjawaban dan penciptaan
pelajar berautonomi (autonomous learners).
Pelajar yang diberikan autonomi untuk belajar sendiri (tetapi diberi panduan
dan pemudahcaraan oleh gurunya) ialah pelajar yang terlonjak dan sangat tinggi
keyakinan linguistiknya. Pelajar yang berkeyakinan tinggi ialah pelajar yang
akan memperoleh keterampilan tinggi dan kejayaan cemerlang dalam penguasaan
ilmunya.
xi.
Pengamal
pembelajaran berasaskan masalah
Ada
ketikanya GBM perlu melaksanakan pembelajaran berasaskan masalah. Umpamanya,
guru hendaklah menganalisis masalah yang dialami oleh muridnya, dan menjadikan
masalah yang dikenal pasti itu sebagai nilai pemicu (take off value) pembelajaran
dan pengajarannya. Antara masalah yang lazim dalam kalangan pelajar ialah:
·
kesalahan
tatabahasa yang terlalu banyak dan rencam
·
kekurangan
atau ketiadaan alat pemikiran, lebih-lebih lagi alat pemikiran linguistik
Bahasa Melayu
·
pengalaman
linguistik yang terlalu berbeza-beza
·
masalah
persekitaran yang tidak kondusif pembelajaran
Audit
Bahasa Melayu yang dilakukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka terhadap kementerian
dan jabatan tertentu akhir-akhir ini merupakan contoh pembelajaran berasaskan
masalah yang dapoat diadatasi oleh GBM.
Kseimpulan
Hakikat
bahawa kanak-kanak generasi terkini ialah kanak-kanak yang berbudaya gajet yang
serba pintar, maka pendidikan yang berbentuk tradisional yang tidak
memanipulasikan alat elektronik yang canggih dan gemilang itu akan menafikan
aset sedia ada para pelajar. Begitu juga dengan keperluan kecanggihan pemikiran
yang perlu ada dalam kalangan pelajar, justeru, sangat diperlukan oleh GBM.
Antara
alat fikir yang diwara-warakan untuk digunakan oleh pelajar yang sedang
berbincang secara kolaboratif dan koperatif di dalam bilik darjah termasuklah:
·
Soalan
Wartawan (journalist questions),
·
Matriks
Soalan (Q Matrix),
·
Kekunci
Pemikiran Ryan (Ryan Thinkers Keys),
·
CoRT
(alat-alat pemikiran dalam Cognitive Research Trust), dan
·
Enam
Warna Topi Pemikiran (ciptaan Edward de Bono).
Di
samping itu, pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar hendaklah
menggunakan peta-peta fikir yang relevan kepada topik yang sedang dipelajari
dan dibincangkan. Antara peta fikir yang lazim dalam sistem pendidikan di
Malaysia termasuklah:
·
iTHINK
(peta bulat(an), peta buih, peta buih berganda, peta pokok, peta dakap, peta
alir, peta pelbagai alir, peta titi),
·
peta
minda dan
·
alat
cMAP.
Ilmu
bahasa yang dibawa oleh guru yang seterusnya difaham, dianalisis dan digunakan
oleh pelajar yang menggunakan pelbagai alat fikir dan memetakan ilmu bahasa
mereka melalui peta fikir yang tertentu akan menjadikan mereka pemikir bahasa
yang autentik. Pemikir bahasa yang autentik ini akan merealisasikan impian
pelajar berfikiran aras tinggi (linguistik), inovatid dan kreatif. Pelajar akan
menjadi pencipta menggunakan Bahasa Melayu yang luar biasa hebat, umpamanya
penciptaan karya-karya sastera.
Para
pelajar hendaklah disedarkan bahawa
pembelajaran yang dilakukan untuk mengajar rakan sebaya melalui teknik
perbincangan kolaboratif dan koperatif, khusus untuk berkongsi maklumat, akan
menjadikannya jauh lebih baik daripada belajar untuk pandai. GBM pula ialah
pemudah cara yang setia.
No comments:
Post a Comment