Tuesday, October 25, 2011

Elemen-Elemen Cerpen



Elemen penting sesebuah cerpen

  1. watak – dan perwatakan: pengarang akan menggambarkan aspek fizikal, emosional, spiritual (kerohanian), pendidikan, pemikiran dan segala unsur pemerwatakjannya. Penonjolan aspek ini akan disesuaikan dengan tema cerita, sesuai juga dengan aspek sosio-budaya masyarakat yang diwakili oleh watak yang dicipta itu.

  1. latar – lazimnya terdapat latar masa, latar tempat, latar suasana, latar masyarakat, dan latar persekitaran yang menaungi sesebuah karya sastera genre cerpen. Cerpen tidak dapat tidak mesti bertapak di latar yang sudah dikenal pasti oleh pengarang. Pengarang akan melukiskan gambaran yang akan menampakkan elemen ini secara yang indah.

  1. matlamat – (bukan matlamat penulisan cerpen tetapi matlamat yang ingin dicapai oleh watak di dalam cerpen) watak yang berada di dan pada sesuatu latar sudah pasti perlu mempunyai matlamat yang ingin dicapai khususnya oleh watak utama. Watak utama disebut protagonis. Matlamat dapat diperlihatkan dalam bentuk matlamat hidup, matlamat ekonomi, matlamat pendidikan, pencapaian tertentu yang ingin dicapai dalam perjuangan yang dilakukan.

  1. halangan – usaha yang dilakukan watak hendak mencapai matlamatnya perlu diberi halangan yang signifikan kerana halangan pencapaian matlamat ini akan menyebabkan timbulnya konflik. Konflik mesti ada.

  1. Konflik – konflik perlu diwujudkan kerana konflik akan membantu mewujudkan aspek dramatik sesebuah karya. Walaupun konflik yang tercipta itu konflik intrinsik, tetapi kesannya tetap ada. Antara konflik yang lazim ialah:

    1.  watak berkonflik dengan dirinya (konflik dalaman);
    2. watak berkonflik dengan watak yang lain,
    3. watak dengan unsur alam seperti binatang, bencana alam, atau apa-apa sahaja yang terdapat di sekelilingnya.

  1. permulaan – permulaan cerpen lazimnya tidak ditetapkan, namun cerpen semestinya mempunyai permulaan. Ada pengarang yang memulakan cerpennya dengan gambaran, huraian, atau kaedah dramatik dengan terus memasukkan pertelagahan antara dua orang watak yang berkonflik.

  1. Pertengahan – bahagian pertengahan cerpen juga disebut badan cerpen. Bahagian ini menampakkan perisian certita, menghimpounkan segala konflik yang akhirnya diberikan penyelesaian.

  1.  akhiran – akhiran cerpen lazimnya ialah manifestasi penyelesaian masalah dalam konflik yang diwujudkan. Akhiran boleh juga dilakukan secara tiba-tiba, mendadak, secara peleraian, atau secara tidak disangka-sangka. Perkara yang penting ialah segala masalah watak dalam konflik, selesai. Akhiran cepen memberi kepuasan emosi dan kognitif kepada pembaca.

  1. teknik – terdapat pelbagai teknik penulisan yang dapat digunakan untuk menghasilkan sesebuah cerpen. Antaranya yang paling lazim ialah:

    1.  teknik plot,
    2. teknik imbas muka,
    3. teknik imbas kembali,
    4. teknik eksposisi,
    5. teknik naration,
    6. teknik log (iaitu monolog, monolog dalaman, dialog)

  1. plot – plot ialah jalan cerita iaitu cara pengarang menyusunan peristiwa demi peristiwa sama ada:
    1. secara sikuen,
    2. secara berurutan dalam disiplin sebab dan akibat,
    3. secara imbas kembali,
    4. secara imbas muka atau
    5. secara campur aduk.

  1. Tema – seperti kata Hall, The theme of a story is the implicit generality the story supports. Often we consider that a story’s theme is its reason for being. When we speak of a story’s theme, we suggest that a tale implies a central insight into human experience.  We express the theme of a story not by summarizing its plot but by a sentence or two of generalization. Ada sesetengah sarjana menganggap tema sesebuah cerpen ialah perkara terakhir yang akan ditemukan dan diperkatakan oleh penganalisis karya – tidak ditetapkan oleh penulis. Namun, dalam proses penulisan cerpen, penulis perlulah tahu akan tema cerpen yang sedang dikaryanya itu.

  1. Persoalan – persoalan ialah pelbagai perkara yang dipertentangkan dalam cerita / cereka umpamanya dalam tema pendidikan, kemiskinan sebagai hambatan kelangsungan pendidikan merupakan satu persoalan.

  1. maklumat dan ilmu pengetahuan – fiksyen bukanlah rekaan semata-mata  

  1. amanat / teguran / sindiran – melalui cerpennya, tugas penulis juga termasuklah mengetengahkan unsur pesan, memberi teguran, melontarkan sindiran. Oleh sebab itulah karya sastera dianggap mendidik khalayaknya. Elemen ini penting.

  1. Suspens – sesuatu yang luar biasa atau tidak disangka-sangka sehingga menyebabkan pembaca terpinga-pinga. Elemen ini penting untuk menambah kerancakan cerita.

  1. emosi – oleh sebab sesebuah cerpen adalah tentang watak, dan seseorang watak ada emosi, maka aspek emosi sangat penting disuburkan dalam karya. Justeru aspek ini mestilah disuburkan, mesti dikayakan, mesti banyak, dan mesti pelbagai. Antara aspeknya termasuklah suka duka, sedih pilu, gembira, teruja, terlonjak atau apa-apa sahaja aspek emosi mengikut kesesuaian konteks cerita.

  1. kerohanian – dikatakan dalam Writers Digest, terbitan Amerika Syarikat, karya yang baik ialah karya yang memberi pengalaman kerohanian kepada pembaca. Justeru, aspek ini, atas apa-apa landasan dan jenis cerita sekali pun hendaklah disuburkan.

  1. bahasa dan ilmu bahasa – keseluruhan cerpen ialah manipulasi bahasa untuk menyampaikan perkara yang ingin disampaikan oleh pengarangnya. Gaya bahasa sastera genre prosa-cerpen ialah gaya bahasa yang tersendiri. Bahasa karya sastera, sesuai dengan larasnya hendaklah bahasa yang indah. Di samping mementingkan keindahan bahasa sastera, tatabahasa bahasa BM sebagai medium penulisan hendaklah dijaga agar digunakan secara yang betul dan asi/absah. Siti Noor Ain keliatan sangat berpotensi dalam aspek ini – bolehlah disuburkan melalui karya yang lain.


xix.Judul – judul merupakan unsur yang sangat penting bagi sesebuah cerpen kerana peranan dan fungsi yang dimainkannya sehingga menampakkan kepentingannya sebagai nama kepada seseorang manusia. Justeru unsur atau elemen ini hendaklah difikirkan dengan indah agar kemunculannya penuh dengan keindahan.

Kesimpulan
Proses mengarang cerpen, ada ketikanya sangat mencabar, ada ketikanya sangat mudah. Ibarat mendayung sampan, bagi anak nelayan yang berpengalaman dengan sampan dan air / laut, mensayung sampan sangatlah mudah. Bagi anak guru yang seumur hidupnya mengajar di bandar, dan anaknya cuma sesekali ke kolam renang, tentulah bermain perahu sesuatu yang sangat siukar baginya. Begitulah penulisan cerpen. Teruskanlah menulis.

1 comment: