Sunday, August 30, 2015

Pembelajaran BM Berasaskan Projek (PBP)

Pembelajaran BM Berasaskan Projek
Jais Sahok (SISC+ Bahasa Melayu SM) MD






Pengenalan
Pembelajaran berasaskan projek (PBP) ialah pendekatan pembelajaran yang sistematik mengajarkan sesuatu mata pelajaran dalam pelbagai dimensi yang kritikal untuk mencipta kejayaan khususnya dalam bilik darjah abad ke-21 ini. Kaedah ini melibatkan pelajar dalam penguasaan ilmu pengetahuan yang diperlukan dan kemahiran seharian melalui kaedah yang diperluas, proses inkuiri berpusatkan pelajar yang dibentuk melalui soalan dan teknik penyoalan yang autentik untuk mencapai hasil dan projek yang direka bentuk secara teliti.
Mengapa PBP disarankan? Menurut Stephanie Bell, PBP disaran sebagai satu pendekatan pembelajaran kerana
                     i.            Menjamin tanggungjawab pembelajaran, komitmen, belajar secara berdikari dan berdisiplin
                    ii.            PBP memungkinkan pembelajaran sosial yang memungkinkan pelajar menguasai dan mengamalkan kemahiran komunikasi abas ke-21, yang antaranya merangkumi kepetahan, pembujukan dan kolaborasi.
                  iii.            PBP memungkinkan pembelajaran dibezakan (pelajar yang berbeza upaya diberikan projek yang berbeza tahap dan kesukaran penyelesaiannya) dan pilihan dalam konteks ini sangat penting bagi para pelajar. Pembelajaran dibezakan atau differentiation dalam pelaksanaan projek membolehkan pelajar membentuk minat masing-masing dan meneroka pembelajaran yang lebih mendalam.
                  iv.             PBP ialah pendekatan pembelajaran yang mengajarkan kandungan sukatan pelajaran dalam kurikulum melalui penyiapan projek.
                    v.            Alat dan bahan teknologi khususnya teknologi komunikasi maklumat (TKM/ICT) merangsang kreativiti dalam lingkaran kandungan kurikulum.

Ciri-ciri PBP BM
Antara ciri-ciri PBP Bahasa Melayu, ialah:
i.                    Berpusatkan kandungan kurikulum mata pelajaran
ii.                  Merentasi mata pelajaran
iii.                Terlaksana dalam jangka masa yang lebih panjang dan penggunaan masa yang luwes
iv.                Berpusatkan pelajar
v.                  Pembelajaran koperatif dan kolaboratif
vi.                Bersepadu dari segi kandungan dan amalan
vii.              Penggunaan pelbagai bahan dan alat serta sumber
viii.            Merentasi kepelbagaian dan perbezaan upaya pelajar

Hasil pembelajaran BM yang dilakukan melalui PBP ialah:
                                 i.             Pemahaman yang lebih mendalam tentang topik yang dijadikan projek
                                ii.            Pembelajaran yang lebih rinci tentang data, maklumat, dan ilmu pengetahuan (DMI) yang berkaitan,
                              iii.             Pembelajaran pada aras yang lebih tinggi, dan
                              iv.            Meningkatkan motivasi untuk terus belajar

Kelebihan PBP BM
PBP BM mempunyai beberapa kelebihan, antaranya:
i.                    Menarik perhatian dan minat pelajatr terhadap sesuatu topik tertentu
ii.                  Memberi pelajar peluang menjana idea berkenaan dengan projek
iii.                Menggalakkan penyoalan
iv.                Merangsang rasa ingin tahu setiap anggota kumpulan projek
v.                  Sumbangan idea mereka dihargai dan diiktiraf
vi.                Memberi pelajar peluang bertanggungjawab memahamkan, melaksanakan dan menyiapkan projek
vii.              Memberi peluang para pelajar saling menghormati (juga menghormati serta mengiktiraf perbezaan upaya dan kebolehan antara sesama pelajar)
viii.            Memberi peluang pembelajaran melalui rakan sebaya
ix.                Memikul tanggungjawab secara bersama
x.                  Menanggung risiko secara bersama
xi.                Berpeluang menjadi pelajar berautonomi (autonomous learners)
xii.              Peluang pembentangan DMI tentang topik dan keupayaan pengucapan awam (dalam pembentangan)
xiii.            Membuat kesimpulan dan refleksi

Proses PBP BM
PBP BM dapat dimulakan dengan:
i.        Guru merancang projek yang hendak dilaksanakan: umpamanya pembelajaran tentang perkataan. Guru perlu memulakan projek dengan membayangkan hasilnya kepada para pelajarnya. Umpamanya guru boleh mengemukakan kenyataan seperti: setelah selesai melaksanakan projek ini, seluruh aspek tatabahasa yang diperlukan untuk peperiksaan sudah dikuasai. Guru akan menyenaraikan soalan untuk dijawab oleh pelajar. Antara topik yang relevan termasuklah
a.       kelas kata dalam BM,
b.      kata nama
c.       kata kerja
d.      kata adjektif
e.       kata tugas
f.       kata pinjam dari bahasa Arab
g.      kata pinjam dari bahasa Cina
h.      kata pinjam dari bahasa Sanskrit
i.        kata pinjam dari bahasa Eropah
ii.      guru memberi taklimat projek kepada pelajar khususnya tentang bayangan kandungan projek, dan sumber rujukan. Tentang sumber rujukan, guru boleh mencadangkan minimum 3 sumber iaitu:
a)      sumber hidup (tokoh, pakar: seperti ahli bahasa pakar bahasa, guru cemerlang BM),
b)      sumber ensiklopedia (seperti Kamus Dewan dan PRPM) dan buku teks (seperti Tatabahasa Dewan atau apa-apa sahaja buku yang berkaitan, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka),
c)      sumber rangkaian antarabangsa (internet) (namun guru perlu menetapkan syarat pernyataan rujukan, kerana kebanyakan bahan bahan rangkaian antarabangsa ini tidak piawai.
iii.    Guru memberi rangka dan kandungan jangkaan projek. Rangka dan kandungan projek ini hendaklah merujuk kepada kehendak dan keperluan kurikulum dan tahapnya terukur pada tahap pembelajaran pelajar, iaitu sama ada UPSR, PT3 atau SPM
iv.    Guru memberi bayangan keilmuan semasa pelaksanaan projek. Rujukan silang kepada dan dengan buku teks yang dibelalkan sebagai buku teks pinjaman hendaklah dilakukan secara sepintas lalu agar pelajar melihat pelaksanaan projek bukan sebagai tugas tambahan atau bebanan melainkan kaedah alternatif pembelajaran BM.
v.      Guru menerangkan isu-isu pembelajaran yang bakal dilalui. Antara isu pembelajaran yang perlu dinyatakan dengan jelas ialah perbezaan objektif projek, perbezaan antara kumpulan, konsep kolaboratif dan kooperatif, refleksi pembelajaran.
vi.    Guru menegaskan tindakan yang perlu dilakukan oleh setiap ahli kumpulan dalam proses pelaksanaan projek.

RP PBP BM
Rancangan pelaksanaan PBP BM hendaklah disediakan mengikut piawai RPH yang lazim diamalkan oleh semua guru di seluruh negara, tetapi hendaklah sentiasa sedar untuk memasukkan elemen pembelajaran dalam bilik darjah abad ke-21, yang merangkumi:
i.        Objektif projek: objektif projek hendaklah menggunakan kata kerja yang berpusatkan pelajar, umpamanya:
a.       projek ini membolehkan pelajar membincangkan…
b.      projek ini membolehkan pelajar menyenaraikan…
c.       projek ini membolehkan pelajar mengenal pasti…
d.      projek ini membolehkan pelajar menerangkan…
ii.      Kriteria kejayaan pencapaian objektif  hendaklah dinyatakan sebagai hasil pencapaian kata kerja yang tertera pada objektif seperti: kejayaan pencapaian objektif projek ini adalah apabila pelajar berjaya:
a.       membincangkan…
b.      menyenaraikan…
c.       mengenal pasti…
d.      menerangkan…
iii.    Jangka masa pelaksanaan projek: jika projek yang dilaksanakan berbentuk projek jangka panjang, hendaklah dipenggal-penggal berdasarkan progres pelaksanaan atau berdasarkan minggu atau bulan.

iv.                Pembelajaran dibezakan (differentiation): yang merangkumi:
a.       Perbezaan soalan (soalan yang diberikan kepada setiap kumpulan pelajar hendaklah berbeza-beza mengikut keupayaan kognitif mereka)
b.      Perbezaan proses
c.       Perbezaan hasil dan jangkaan
d.      Perbezaan kriteria dan rubrik pengukuran dan penilaian
v.      Soalan-soalan pembelajaran: ada tiga kriteria atau jenis soalan pembelajaran, iaitu (a) soalan pengukuran/ penilaian untuk pembelajaran (AfL: assessment for learning); (b) soalan pengukuran / penilaian semasa pembelajaran (AaL: assessment as leraning) dan (c) soalan tentang pembelajaran (AoL: assessment of learning)
vi.    Aktiviti: aktiviti ini hendaklah selaras dengan objektif projek yang dinyatakan lebih awal. Kesemua aktiviti hendaklah berpusatkan pelajar. Antara ayat yang relevan ialah:
a.       Pelajar berbincang...
b.      Pelajar menyenaraikan…
c.       Pelajar mencari maklumat berkaitan dengan…
d.      Pelajar menghuraikan…
e.       Pelajar membuat rumusan.
f.       Pelajar membentangkan…
g.      Pelajar mempamerkan…
vii.  KBAT: RP hendaklah menunjukkan kemahiran berfikir linguistik atau menggunakan bahasa Melayu secara beransur-ansur untuk berfikir pada aras tinggi
viii.            Ilmu bahasa yang dipelajari: perlu dinyatakan aspek bahasa yang dipelajari semasa pelaksanaan projek sama ada tentang kata, morfologi kata, tanda baca, frasa dan ayat, atau wacana.
ix.    Pembelajaran berpusatkan pelajar: kooperatif dan kolaboratif (perlu dinyatakan dalam garis panduan pelaksanaan projek)
x.      Refleksi (yang merangkumi empat elemen): (a). pencapaian objektif dan kriteria kejayaan pencapaian objektif; b. kekuatan, kelemahan dan perkara menarik tentang pembelajaran yang dilakui oleh pelajar (maklumat dapat diperoleh melalui komen pelajar melalui amalan lot parkir); (c) susulan kepada atau tindakan terhadap refleksi (b), dan (d) pernyataan tentang kelas yang akan datang (jika diteruskan dalam pengajaran dan pembelajaran (pdp) atau perancangan dalam projek yang akan datang.
xi.    Catatan: dalam ruangan catatan ini, sangat penting dinyatakan pemasyarakatan hasil projek agar semua pelajar dapat saling memanfaatkan hasil projek pelajar yang lain. Perkara ini dapat dilakukan melalui (a) pembentangan secara giliran di hadapan kelas; (b) membentangan dari dan oleh kumpulan kepada kumpulan yang lain secara giliran, atau (c) secara pameran dalam bentuk galeri. Namun, hasil pembelajaran hendaklah dipantau melalui latihan atau jawapan soalan yang berkaitan dengan ilmu yang dipelajari pada tahap piawai kurikulum, iaitu soalan-soalan berpiawai UPSR (di sekolah rendah), soalan berpiawai PT3 untuk projek pelajar di Tingkatan 1-3, dan soalan SPM bagi pelajar di peringkat menengah atas.
PBP BM
Oleh sebab PBP ialah pendekatan alternatif kepada pembelajaran dan penguasaan BM, maka PBP BM memungkinkan dua jenis projek, iaitu projek
  1. berdasarkan linguistik tulen, dan projek
  2. berdasarkan penggunaan Bahasa Melayu Tinggi

  1. Berdasarkan linguistik tulen
Projek berasaskan linguistik tulen dapat merangkumi bidang:
a)      Kata: kelas kata; kata nama; kata kerja; kata adjektif; kata tugas; kata daripada bahasa serumpun; kata pinjaman dari bahasa Arab; kata pinjaman dari bahasa Eropah; kata pinjaman dari bahasa Cina
b)      Semantik: makna leksikal, kolokial, sosio-linguistik, psikolinguistik, medan makna, perubahan makna dan sebab-sebab perubahan makna
c)      Morfologi kata: kata ganda, kata majmuk, kata berimbuhan (awalan, akhiran apitan dan sisipan) (imbuhan kata nama, imbuhan kata kerja, imbuhan kata adjektif)
d)     Sintaksis (frasa): frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama
e)      Sintaksis (ayat): ayat inti, ayat majmuk, susunan ayat
f)       Bunga bahasa: simpulan bahasa (simpulan bahasa berasaskan bahagian tubuh badan; simpulan bahasa berasaskan unsur alam, darat/laut; peribahasa; pantun, dan lain-lain
g)      Singkatan dan akronim: lazimnya pelajar kurang ilmu tentang singkatan dan akronim yang sudah piawai dalam BM.
h)      Pengaruh asing dalam BM (khususnya yang membawa kesalahan dari segi tatabahasa)

  1. Berdasarkan penggunaan Bahasa Melayu Tinggi
Projek berasaskan penggunaan BM Tinggi bermaksud projek kajian tertentu yang menggunakan BM tanpa kesalahan dan secara sedar menggunakan ilmu bahasa yang berkaitan dengan kata, morfologi kata, semantik dan sintaksis secara sedar. Contoh projek seperti ini:
a)                   Kajian tokoh bahasa (atau sebarang tokoh tempatan)
b)                  Kajian budaya (seperti Baju Melayu)
c)                   Kajian mercu tanda tempatan
Kandungan projek hendaklah dipersetuju oleh guru dan menepati piawai yang ditetapkan.
Projek berasaskan penggunaan BM Tinggi yang selanjutnya dapat dilakukan berdasarkan rajah berikut:
Untuk melaksanakan projek ini para pelajar boleh memilih sebuah wacana seperti sebuah artikel, sebuah esei, sebuah majalah atau sebuah akhbar, malah jika mereka mahu memilih buku rujukan mata pelajaran tertentu pun boleh.
Daripada wacana itu, para pelajar boleh memilih untuk mengkaji satu, dua atau kesemua aspek penggunaan bahasa yang dinyatakan. Bagaimanapun guru hendaklah membimbing pelajar dengan rapi kerana projek ini berunsur pengauditan bahasa dan wacana. Kerja pengauditan bahasa dan wacana memerlukan ilmu bahasa yang mantap dalam kalangan pelakunya di samping kerana rinci dan perlu dilakukan dengan teliti.

Persediaan dan peranan guru
Guru BM hendaklah faham akan peranannya sebagai pemicu dan pembimbing pelaksanaan projek ini. Antara yang penting termasuklah:
                     i.            Guru bertindak sebagai pemudah cara. Oleh sebab pelajar diberi peluang belajar secara berautonomi, maka guru tidak perlu mengajar. Dia perlu memudahcara pembelajaran dengan merangka kandungan projek serta menyediakan infrastruktur projek.
                    ii.            Mengenal pasti alat-alat pemikiran yang relevan untuk memungkinkan pelajar membentuk dan mengemukakan soalan untuk memungut data, maklumat dan ilmu pengetahuan (DMI) dalam proses pelaksanaan projek.
                  iii.            Menstrukturkan projek yang bermakna: sesuai dengan kandungan kurikulum, merentasi pelbagai jenis ilmu bahasa, dalam lingkar piawai yang dinilai dalam peperiksaan awam.
                  iv.            Bekerjasama dengan para pelajar untuk menjana soalan yang berupaya membantu pelajar memperoleh dan mengumpul DMI.
                    v.            Memantau dan mengurus projek pelajar menurut proses yang sudah ditetapkan berdasarkan manual prosedur kerja yang dipersetujui bersama.
                  vi.            Membimbing pelajar menetapkan matlamat diri dan kumpulan.
                 vii.            Membimbing pelajar menyiapkan laporan projek secara berstruktur.

Peranan guru tentu sekali mencakup:
i.                    Pra pelaksanaan projek
ii.                  Semasa pelaksanaan projek
iii.                Selepas pelaksanaan projek
Pemantauan. Jangan ada pelajar yang tidak terlibat kerana ketidakterlibatan pelajar akan menafikan kemungkinan kooperatif dan kolaboratif.
Guru hendaklah sentiasa ingat, perujian dan peperiksaan yang dilalui oleh pelajar mereka sama ada UPSR, PT3 dan SPM tidak bermakna bahawa sistem pendidikan kita berorientasikan peperiksaan. Yang ghairah mengorientasi pelajar untuk tujuan peperiksaan sehingga tampak ketara seolah-olah keseluruhan pendidikan itu adalah tentang peperiksaan ialah guru sendiri.
Semua guru hendaklah maklum bahawa perujian dan peperiksaan ialah satu mekanisme pengukuran tahap pemerolehan ilmu pelajar yang sudah melalui proses pembelajaran. perujian dan peperiksaan bukan orientasi pendidikan negara. Perujian dan peperiksaan cuma mengukur tahap dan upaya fikir pelajar setelah memperoleh ilmu yang diajarkan oleh guru dan dipelajari oleh pelajar.
Guru juga hendaklah peka tentang penguasaan ilmu murid yang semestinya:
i.        Diperoleh: data, maklumat dan ilmu pengetahuan (DMI)  diperoleh melalui deria pandang, dengar dan sentuh (dengan emosi), hidu dan rasa (lidah) namun untuk ilmu pengetahuan di dalam bilik darjah, kebanyakannya diperoleh melalui deria visual dan dengar.
ii.      Dihantar ke sistem kognitif: DMI yang diperoleh oleh deria yang ‘menangkap’nya itu akan menghantarnya ke sistem kognitif untuk difaham. Penghantaran DMI ini adalah dalam bentuk isyarat kimia atau isyarat elektrik melalui neuron dalam sistem tubuh badan kita.
iii.    Difaham: DMI yang diterima tadi hendaklah difaham untuk dikuasai. Sistem kognitif akan mengengah mana-mana DMI yang tidak difahamnya, sama seperti komputer yang auto delete maklumat yang tidak disave atau disimpan.
iv.    Digunakan dan diamalkan: DMI yang diperoleh dan difaham itu hendaklah digunakan (dan penggunaan inilah yang dimanifestasikan dalam projek yang dilaksanakan dan disiapkan oleh pelajar)
v.      Distor: sistem kognitif akan mengimpan DMI yang difaham dan digunakan secara automatik dalam bentuk ingatan, sama ada ingatan jangka panjang atau ingatan jangka pendek.
vi.    Diretrieve: DMI yang tersimpan dalam bentuk ingatan itu dapat pula diperoleh semula melalui kaedah atau mekanisme retrieve DMI seperti mengingat-ingat, merenung-renung, membayangkan atau mengimbas masa lalu.
vii.  Digunakan semula: DMI yang diperoleh semula daripada intatan (sama ada ingatan jangka panjang atau ingatan jangka pendek) akan sentiasa dapat digunakan semula pada bila-bila masa sahaja, umpamanya untuk menjawab soalan UPSR, PT3 atau SPM dan digunakan untuk menghasilkan pelbagai jenis wacana.
viii.            Dikongsi: pengongsian DMI dalam konyeks ini hendaklah difaham sebagai menjawab soalan ketika berkomunikasi, menyatakan pendapat dalam kaedah kolaboratif dan kooperatif ketika menyiapkan projek, mencari DMI yang berkaitan dengan DMI yang dikuasai.

Peranan pelajar dalam pelaksanaan PBP BM
Oleh sebab projek ini ialah pembelajaran yang berpusatkan pelajar, maka sudah tentu pelajar memainkan peranan yang sangat penting dalam prosesnya. Antara yang perlu diberi perhatian dan ditegaskan oleh pemudah caranya termasuklah:
                     i.            Menentukan matlamat projek
                    ii.            Meneroka untuk memperoleh DMI
                  iii.            Bertanya untuk memperoleh DMI
                  iv.            Bekerjasama dengan mantap dengan rakan sebaya: merealisasikan pembelajaran kolaboratif dan koperatif dalam kemahiran komunikasi yang autentik
                    v.            Bertanggungjawab terhadap diri sendiri, rakan sebaya dan guru demi hasil projek yang mantap

Kebaikan PBP BM
Kajian menunjukkan bahawa PBP berupaya
                     i.            Meningkatkan motivasi pelajar
                    ii.            Menarik minat murid/pelajar untuk terlibat dalam pembelajaran
                  iii.            Lebih berkesan daripada kaedah pembelajaran tradisional yang berpusatkan guru dari segi hasil pembelajaran
                  iv.            Meningkatkan ingatan pelajar terhadap DMI yang diperoleh dalam jangka masa panjang
                    v.            Meningkatkan penguasaan ilmu pengetahuan dalam konteks pembelajaran masteri seperti yang dituntut dalam hasil pembelajaran dan kemahiran abad ke-21
                  vi.            Sangat berkesan untuk para pelajar yang kurang minat akademik dengan pencapaian yang rendah

Penutup
PBP BM menyerlahkan beberapa kekuatan yang mewajarkannya diambil kira untuk diamalkan dalam bilik darjah tanpa mengira tahap keupayaan. Hal ini dinyatakan demikian kerana PBP berupaya merentasi semua budaya pembelajaran di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah. Prosesnya jelas. Matlamatnya juga jelas. Kesemua tiga kemahiran utama yang dituntut dalam pembelajaran abad ke-21 dapat direalisasikan dalam pelaksanaan PBP, iaitu:
                                 i.            Kemahiran maklumat dan komunikasi
                                ii.            Kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah
                              iii.            Kemahiran interpersonal dan arah kendiri
Kemahiran maklumat direalisasikan kerana semua projek mengendali pelajar mencari, mengumpul, menyusun, mengkategorikan dan memanfaatkan DMI. Kemahiran komunikasi pula terlaksana dalam semua dimensi dari kemahiran mendengar dan mengikut arahan hinggalah ke perbincangan dalam kumpulan dan kemudian menghasilkan laporan.
Pelaksanaan sesebuah projek dalam PBP memerlukan pelbagai alat pemikiran dan pemetaan DNMI yang diperoleh dalam proses pelaksanaannya. Antara kemahiran berfikir yang signifikan termasuklah ketika mencari maklumat untuk mempertimbangkan SIABIDIBAM (iaitu siapa, apa, di mana, bagaimana, yang mana, bila, mengapa). Kemahiran berfikir seterusnya akan memungkinkan pelajar menyelesaikan masalah kerana pelaksanaan projek itu sendiri sebenarnya ialah menyelesaikan masalah.
Kemahiran interpersonal dan arah kendiri menjadi mantap kerana keseluruhan projek menghendaki semua ahli dalam kumpulan berinteraksi dan berkomunikasi antara satu dengan yang lain secara sedar dan aktif dengan setiap ahli dalam kumpulan projek mempunyai matlamat dan tanggungjawab masing-masing.


3 comments: