Sunday, August 30, 2015

Bengkel Penulisan Cerpen PPD Kuching 2014

SISC+ Kuching anjur Kursus Penulisan Cerpen Untuk Guru BM


SISC+ Bahasa Melayu, Prjabat Pendidikan Daerah Kuching Berjaya menganjur Kursus Penulisan Cerpen Untuk 57 orang Guru BM dari 28 buah sekolah menengah di PPD Kuching. Kursus yang berlangsung pada 22 Julai 2014 itu bertujuan untuk membolehkan para peseerra
i.                    Mendefinisikan cerpen secara autentik dan pasti
ii.                  Melengkapkan dan Menggunakan alat-alat panduan (borang matriks, rangka tulang ikan, papan cerita, elemen-elemen cerpen) penulisan cerpen
iii.                Menghasilkan perenggan pertama cerpen
iv.                Menghasilkan perenggan penamat cerpen

PPD Kuching menggunakan SISC+ PPD Kuching sendiri sebagai pemudah cara kursus dan bengkel. Pemudah cara diketuai oleh SISC+ BM Sekolah Menengah, Cikgu Jais Sahok, dan dua orang SISC+ BM Sekolah Rendah, Cikgu Affendy Jalong dan Cikgu Asmah Amin.
SISC+ BM SM Jais Sahok yang mengendalikan keseluruhan bengkel penulisan itu mengetengahkan konsep penulisan cerpen secara berproses. “Gagasan ini perlu difahami oleh para guru agar dapat memperkenalkannya kepada pelajar secara berproses juga. Yang penting, pelajar perlu mahir mengarangnya secara berproses,”kata Jais Sahok.
Jais Sahok juga percaya bahawa penulisan cerpen secara berproses diperkenalkan untuk mengatasi beberapa masalah yang pada hematnya menjadi masalah dan kekangan para oenulis baharu dan para pelajar sekolah untuk menghasilkan cerpen pertama mereka.
Dalam proses penulisan cerpen itu, Jais Sahok mengajar para guru BM secara peringkat demi peringkat seperti urutan berikut:
i.                    Mendefinisikan cerpen secara berproses
ii.                  Mengisi borang matriks analisis morfologi untuk membantu pelajar mengilhamkan sebuah (sebenarnya 10 000 buah cerpen dalam satu boring matriks) cerpen berdasarkan empat elemen cerpen yang utama, iaitu watak, latar, matlamat dan halangan.
iii.                Mengenal pasti dan menyusun elemen cerpen secara rajah tulang ikan agar tidak satu pun elemen yang tertinggal apabila cerpen mula ditulis
iv.                Mengisi papan cerita untuk menyusun plot cerita agar perjalanan cerita munasabah dan bermutu tinggi
v.                  Menentukan tiga estetika karya (esterika bahasa, esterika sastera dan estetika ilmu) diterapkan secara teratur dan dilakukan dengan sedar (bukan kebetulan)
vi.                Menulis perenggan pertama (salah satu masalah utama para penulis baharu dan para pelajar sekolah ketika menulis karangan jenis kreatif)
vii.              Menulis perenggan penutup (kesukaran yang tipikal kerana penulis (termasuk pelajar sekolah) berasa ragu-ragu hendak menamatkan cerita.
“Selepas ini, setelah perenggan pertama dan terakhir terhasil seperti yang dikehendaki sendiri oleh penulisnya, bahagian tengah cerpen menjadi sangat mudah untuk disiapkan,” kata SISC+ Jais Sahok dengan penuh yakin. Para peserta sendiri berpendapat bahawa kaedah ini memberikan mereka input kaedah penulisan yang bersifat alternatif dan mudah diikut.
Boring mattiks analisis morfologi penulisan cerpen diperkenalkan oleh Jais Sahok kerana percaya bahawa kaedah itu mudah dan memungkinkan penulisan cerpen yang banyak.  SISC+ Jais Sahok mementingkan perisian borang matriks analisis morfologi kerana penulis yang baharu dan tidak pernah menulis cerpen pun akan dapat mencetuskan sebuah cerita dengan mudah.
“Saya sudah banyak kali menggunakan kaedah ini dengan murid tahun 4, 5, atau enam dan peserta setua lebih lima puluh tahun, semuanya mampu menghasilkan cerita. Prosesnya tentulah agak memakan masa kerana aspek ‘bisa’ perlu dialahkan oleh ‘biasa’. Masukan elemen-elemen itu pula sangat signifikan,” kata Cikgu Jais Sahok menyatakan rasa bangganya kerana semua guru BM yang menyertai kursus menyatakan rasa yakin untuk menggunakan kaedah berproses ini. mereka juga yakin bahawa pelajar dapat mengikut prosesnya dengan mudah lebih-lebih lagi apabila dilakukan melalui kaedah pembelajaran kolaboratif.
Menurut Cikgu Jais Sahok juga bahawa bengkel kaedah kolaboratif dipentingkannya kerana trend pembelajaran dalam agenda Transformasi Pendidikan Negara (DTP) mutakhir ini tidak memberi ruang walau sedikit pun kepada pembelajaran terpisah, bersendirian atau terasing. “Pengajaran berpusatkan guru sudah berakhir,”kata Cikgu Jais Sahok. “Sekarang guru hendaklah menjadipemudah cara sahaja, pelajarlah yang perlu aktif terlibat dan melakukan aktiviti kerana itulah proses pembelajaran yang autentik,” sambung Jais Sahok lagi.
Sebagai pegawai SISC+, beliau melatih guru-guru agar mengamalkan kaedah pembelajaran kolaboratif para pelajar untuk semua aktiviti kebahasaan dan pembelajaran bahasa.
“Ketika mengadakan ceramah dan bengkel begini, tentulah saya perlu menunjukkan teladan yang boleh menjadi ikutan para fasilitator di dalam bilik darjah masing-masing kemudian kelak,” kata Jais menjelaskan tindakannya.
Jais Sahok turut memaparkan objektif aktiviti sepanjang hari itu agar sentiasa dapat dilihat dan dibaca secara sedar oleh para peserta. “Semua pelajar perlu sedar akan objektif pembekajaran yang perlu dicapai oleh mereka. Iilah yang dinamai pembelajaran dalam keadaan sedar,” tegas Cikgu Jais Sahok.
Beberapa orang SISC+ dari PPD yang lain turut berasa bahawa para guru di daerrah mereka perlu diberi pendedahan yang sama. “Saya akan bawa konsep ini, kalau dapat penceramahnya sekali berceramah dan berbengkel di Lundu,” kata Cikgu Abang Amin Abang Rasidi, SISC+ BM PPD Lundu.
Cikgu Abing Hassan, SISC+ BM PPD Bau pula berpandangan bahawa pelajar dan guru memang wajar melalui pendedahan ini agar kemahiran alternatif melaluipendekatanyang sedikit berlainan dari yang terkandung di dalam buku teks turut dapat dimanfaatkan.
Seorang pegawai SIP+ (School Improvement Partnership) yang turut hadir, Cikgu Fatiman Nancy dari PPD Lundu turut berasa bahawa kaedah ini berkesan untuk memberi pemahaman yang menyeluruh secara kolaboratif. “Para peserta berasa seronok. Sudah pasti para pelajar sekolah juga akan berasa seronok,” kata beliau dengan yakin.
Cikgu Jais Sahok pula menyatakan kesanggupannya membantu mana-mana SISC+ BM di seluruh negeri Sarawak selagi khidmatnya diperlukan. Begitu juga jika ada sekolah menengah yang memohon khidmatnya, secara rasmi, akan diberikan seikhlasnya.



1 comment:

  1. Cikgu abg amin....antara cikgu yang terbaik pernah mengajar saya..terima kasih cikgu...

    ReplyDelete